Aktuality

Rozšírenie poskytovaných služieb na autobusovej stanici v Žiline od 1.9.2013

18.09.2013 - Žilina

Od začiatku marca je v platnosti nová európska legislatíva, ktorá posilňuje práva pasažierov v autobusovej doprave.

Cieľom je zlepšenie poskytovania informácií a starostlivosti a pomoc cestujúcim s osobitným zreteľom na cestujúcich s potrebami súvisiacimi so zdravotným postihnutím, znížením pohyblivosti, chorobou, výškou veku, ako aj sprevádzajúcich tieto osoby. Stanovuje sa tak komplex práv cestujúcich v autobusovej doprave v rámci celej EÚ.

Opatrenia sa týkajú predovšetkým medzinárodnej autobusovej dopravy, pokiaľ sa miesto nástupu a výstupu nachádza na území Európskej únie a trasa je dlhšia ako 250 km. Slovensko dostalo výnimku vo vnútroštátnej diaľkovej autobusovej doprave nad 250 km do roku 2017.

Nariadenie prináša zvýšenie práva v oblasti bezplatnej pomoci pre osoby so zdravotným postihnutím alebo so zníženou pohyblivosťou na autobusových staniciach určených ministerstvom dopravy. Zoznam určených autobusových staníc je zverejnený na internetovej stránke Ministerstva dopravy, výstavby a regionálneho rozvoja SR.

Medzi určené autobusové stanice patrí od 1. 9. 2013 aj autobusová stanica v Žiline.

1. Právo na pomoc

Autobusová stanica v Žiline zabezpečuje oprávnenou osobou zdravotne postihnutým osobám alebo osobám so zníženou pohyblivosťou bezplatnú pomoc, aby tieto osoby mohli:

- oznámiť svoj príchod na AS a podať svoju žiadosť o pomoc na určenom mieste,
- presunúť sa z určeného miesta na nástupište,
- naložiť svoju batožinu,
- vystúpiť z vozidla.

2. Podmienky poskytnutia pomoci

Pre poskytnutie pomoci boli na AS Žilina vytvorené nasledovné podmienky:
- bezbariérová trasa na kontaktné miesto,
- vytvorené kontaktné miesta,
- WC zariadenie pre prístup imobilných občanov.

Podmienkou pre poskytnutie pomoci zdravotne postihnutým osobám a osobám so zníženou pohyblivosťou je oznámenie odchodu aspoň 36 hodín predtým, ako je pomoc potrebná a cestujúci by sa mal dostaviť na určené kontaktné miesto v dohodnutom čase (najneskôr 30 minút pred časom odchodu spoja). O pomoc pri preprave je možné požiadať aj osobu na kontaktnom mieste (zvoniť na zvonček) v pracovných dňoch od 7.00 do 15.00 hod.

3. Spôsob žiadosti o pomoc pri preprave

a) osobne
Na budove AS Žilina sa nachádza označené kontaktné miesto so zvončekom na privolanie obsluhy, kde možno požiadať o pomoc osobe v pracovných dňoch od 7.00 do 15.00 hod.
b) telefonická žiadosť o asistenčnú pomoc pri preprave
- na tel. čísle +421 911 411 064 denne (okrem sviatkov) v čase 9.00 – 20.00 hod. s nahlásením požiadavky o poskytnutie pomoci pri nastupovaní alebo vystupovaní z autobusu a AS Žilina.
c) e-mailová žiadosť o asistenčnú pomoc pri preprave
- požiadavku je možné poslať nonstop na e-mailovú adresu aszilina@sadza.sk.

V prípade, že cestujúci so zdravotným postihnutím alebo osoba so zníženou pohyblivosťou sa rozhodne cestovať na medzinárodných linkách autobusom, odporúčame si overiť konkrétne podmienky prepravy (napr. či je možná preprava invalidného vozíka) priamo u dopravných spoločností, ktoré uvedené spoje zabezpečujú.