Aktuality

Dajme prednosť starším v autobusoch

03.04.2014 - Čadca, Martin, Žilina

To, čo pred dvomi rokmi začali študenti žilinskej Dopravnej akadémie, je i dnes príkladom pre všetkých mladých ľudí. Do prímestských autobusov SAD Žilina nalepili neprehliadnuteľné nálepky v rámci iniciatívy Dajme prednosť starším!

Veľká červená nálepka v tvare dopravnej značky STOP a s nápisom Dajme prednosť starším! Už dva roky upozorňuje mladých v stovkách prímestských autobusov v Žilinskom kraji na to, aby prejavili úctu k tým skoršie narodeným. Za kampaňou stojí Žilinský samosprávny kraj a ako jeden z jeho zmluvných dopravcov sa do nej zapojila aj SAD Žilina. Prejav úcty k starším je totiž potrebnejšia, než inokedy. „Vzájomná ohľaduplnosť by mala byť prirodzenou vlastnosťou. Nie vždy a všade je to tak, v hromadnej doprave je to veľmi viditeľný a častý jav. Od roku 2008 SAD Žilina výrazne obmenila a zmodernizovala vozidlový park. Neoddeliteľnou súčasťou zvýšeného komfortu cestovania však musí byť aj kultúrnosť,“ vyjadril sa Ing. Peter Pobeha, generálny riaditeľ SAD Žilina. Riaditeľ konštatoval, že v jeho študentských časoch bola úcta mladých ku starším vyjadrená práve ponúknutím miesta na sedenie prirodzeným štandardom.

Samotní študenti otvorene a kriticky potvrdili, že dnešní mladí ľudia a ich rovesníci sa k starším ľuďom v hromadnej doprave prostriedkoch správajú často nevšímavo a hlúpo, a to aj preto, lebo viacerí sú pohodlní a je ľahšie dať si slúchadlá na uši a pozerať von z okna. Pripustili, že správanie je niekedy závislé aj od nálady, v ktorej cestujú za svojimi povinnosťami. Všetko však závisí aj od osobnosti jednotlivca a tá zas od výchovy v rodine.

Študenti si myslia, že iniciatíva ŽSK a spoločnosti SAD Žilina je dobrá a napomáha väčšej citlivosti mladých voči starším, a šíreniu myšlienku tolerancie a vzájomného rešpektu v oblasti cestovania.

Príkladom toho je poďakovanie pána Ďurneka z Gbelian: „Nastúpil som o 7.04 h na autobusovej zastávke v Gbeľanoch do autobusu, ktorý bol plne obsadený, väčšinou mladými pasažiermi. Po zakúpení cestovného lístka som stál medzi sedačkami a bol som veľmi prekvapený (lebo sa to nestáva často), keď mladá slečna vstala zo sedačky a ponúkla mi miesto, aby som si sadol. Prejavila tak úctu k starším, za čo som sa jej poďakoval. Túto úctu k starším treba pestovať nepretržite a všade v našom spoločnom živote. Tento dobrý skutok, nech je príkladom pre ostatných a všade v našom spoločnom živote.“