Aktuality

Poskytovanie kvalitnej dopravy

02.05.2014 - Čadca, Martin, Žilina

V poslednom desaťročí spoločnosti všetkých druhov a veľkostí začali chápať dôležitosť požiadaviek zákazníka. Hlavne pri súčasnom raste individuálnej dopravy je nutné hľadať možnosti zlepšenia kvality hromadnej osobnej dopravy, aby bola priaznivo ovplyvnená deľba prepravnej práce v prospech hromadnej osobnej dopravy.

Zákazník porovnáva svoje vlastné skúsenosti po použití poskytnutej služby s očakávaniami, individuálnymi normami alebo iným porovnávacím štandardom. Dôležité je preto poznať, čo očakáva cestujúci, pretože práve on je ten, kto neustále hodnotí kvalitu poskytovaných služieb a požaduje neustále zlepšovanie.

Celkovú kvalitu verejnej osobnej dopravy ovplyvňuje mnoho kritérií. Existujú normy, ktorých účelom je zvýšiť úroveň kvality v prevádzke verejnej dopravy, ako aj obrátiť pozornosť na potreby a očakávania zákazníkov. Spoločnosť SAD Žilina, a.s. už od roku 2010, vo väzbe na prijatú Európsku legislatívu EN 13 816 a následne Slovenskú technickú normu STN EN 15140:2006, meria kvalitu poskytovaných služieb v stanovených štandardoch kvality.

Príslušné merania kvality sa vykonávajú počas prevádzky kombináciou kontroly vyškolených kontrolórov a technických prostriedkov priebežne, alebo prostredníctvom náhodného výberu.

SAD Žilina sleduje nasledovné kritéria kvality:

  1. PRESNOSŤ AUTOBUSOVEJ DOPRAVY – hodnotí sa prostredníctvom satelitného snímania vozidiel s porovnaním s údajmi z cestovných poriadkov. Pri rastúcej premávke nie je jednoduché udržať presnosť vozidiel na vysokej úrovni.
  2. ČISTOTA A VZHĽAD VOZIDIEL – hodnotí sa vonkajšia čistota vozidiel a zároveň aj ich vnútorná čistota a to podlahy, stropy, okná, čistota sedačiek a pracovného priestoru vodiča.
  3. USTROJENOSŤ VODIČOV – hodnotí sa mesačne na vybranej vzorke externou nezávislou kontrolou.
  4. TECHNICKÝ STAV – VYNECHANÉ SPOJE – hodnotí sa počet vynechaných spojov, ktoré boli vynechané z dôvodu technickej poruchy vozidla.
  5. SPRÁVANIE VODIČOV – hodnotí sa mesačne na kontrolovanej vzorke vodičov. Štandardom poskytnutej služby je, že vodič sa k cestujúcim správa slušne, úctivo. Je neprípustné vulgárne vystupovanie, bezdôvodné odmietnutie z prepravy, alebo fajčenie vodiča vo vozidle.
  6. RIZIKOVÉ SITUÁCIE – hodnotí sa mesačne na kontrolovanej skupine vodičov. Štandardom poskytnutej služby je, že sa cestujúci nestretne v autobuse so situáciou, ktorá by mohla ohroziť jeho bezpečnosť, zdravie a život preto, že vodič je pod vplyvom alkoholu, alebo inej návykovej látky.